Select Page

Uskonnosta henkiseen ymmärrykseen

painting_growing

Puhunut Korkein Mestari Ching Hai

En kuulu buddhalaisuuteen tai katolilaisuuteen, kuulun Totuuteen ja julistan Totuutta. Voitte kutsua sitä buddhalaisuudeksi, katolilaisuudeksi, taolaisuudeksi tai miksi tahansa haluatte, toivotan kaikki tervetulleiksi.

Monilla Mestareilla on hankaluuksia taistellessaan eri uskontojen ennakolta omaksuttuja käsityksiä vastaan. Minulla ei ole sellaisia. Kerron teille, että kaikki uskonnot ovat hyviä. Kaikki uskonnolliset Mestarit ovat hyviä, he puhuvat Totuudesta ja johdattavat sinua kohti Totuutta. Pysy kiinni omassa uskonnossasi ja usko omaan uskonnolliseen Mestariisi. Jos satut löytämään hyvän Mestarin nykyaikana ja oman uskontosi piiristä, olet onnekas. Jos näin ei ole, etsi sitten muista uskonnoista, jos niistä löytyisi ketään elossa olevaa Mestaria. Usko samanaikaisesti omaan uskontoosi, äläkä vaihda sitä tuon Mestarin uskontoon. Kaikki uskonnot tulevat nimittäin Jumalalta, ja myös kaikki uskonnolliset johtajat tulivat Jumalalta tuomaan sanomaansa eri aikoina ja eri paikoissa.

Kaikki valaistuneet olennot, ovatpa he sitten katolilaisia, buddhalaisia tai mistä tahansa muusta uskonnosta, ovat kaikki löytäneet saman asian, saman viisauden, saman ekstaasin. Minä olen myös löytänyt saman maailmankaikkeuden, ja se on oikeastaan enemmänkin mielentila, tietoisuuden tila, älykkyyden ja korkeamman ymmärryksen tila.

Buddhalaisuus on samanlaista kuin katolilaisuus. Minusta niiden opeissa ei ole eroa. Kun vertaat kristittyjen Kymmentä käskyä buddhalaisten käskyihin, ne ovat samanlaisia: älä tapa, älä varasta, älä valehtele, älä juo alkoholia tai käytä huumeita, älä vie toisen vaimoa tai aviomiestä. Loput opetuksesta ovat vain yksityiskohtia ja selityksiä tai historiallisia tapahtumia, joita oppilaat ovat kirjoittaneet muistiin, kun heidän Mestarinsa oli vielä elossa. Esimerkiksi Raamatussa on paljon kuvauksia sodista ja heimoista, jotka taistelivat keskenään. Tämä ei kuulu opetukseen, mutta koska nämä tapahtumat tapahtuivat silloin, kun Mestari oli vielä elossa, ne kirjoitettiin muistiin.

Jeesus oli ihminen, mutta Kristus on voima. Tämä voima voidaan siirtää milloin tahansa, missä tahansa sellaisen henkilön kautta, joka on pätevä siihen. Kuten sähkökin voi kulkea missä tahansa johdossa, jos johto on hyvässä kunnossa ja pistorasia on käytettävissä.

Jeesus Kristus on Buddha, ja Buddha tarkoittaa samaa kuin Kristus. Kristus on hepreankielinen sana Buddhalle, ja Buddha on sanskritin kielen sana Kristukselle. Mitä sanotte tästä! Ihmiset eivät koskaan kääntänet näitä sanoja omalle kielelleen. He vain käyttivät alkuperäistä kieltä ja tappelivat siitä. On aina hankaluuksia, koska ihmisten käyttämä kieli on epätäydellistä.

Kaikki pyhät kirjoitukset rohkaisevat ihmisiä elämään puhdasta elämää. Älä tapa. Rakasta lähimmäistäsi ja vihamiestäsi, älä varasta (Matt. 19:18,19) jne. Kristittyjen käskyt, muslimien, sikhien, hindujen ja buddhalaisten käskyt ovat aivan samoja. Meidän tulisi olla hyviä ihmisiä, rakastaa toinen toisiamme ja puhdistaa sisäistä Itseämme. Nämä ulkonaiset hyveet me kaikki tiedämme, ja useimmat meistä pystyvät noudattamaan pyhien kirjoitusten käskyjä, mutta kuinka on sisäisen puhdistumisen ja sisäisten oivallusten laita, jotka on mainittu? Kuinka voimme nähdä Jumalan kasvoista kasvoihin? Kuinka voimme kuulla Jumalan omalla Olemuksellamme ilman, että joku toinen kertoo meille toisen käden tietoa? Kuinka voimme kokea oman Jumal-Luontomme? Kuinka voimme tulla Buddhaksi (täydellisesti valaistuneeksi Olennoksi)? Nämä ovat paljon tärkeämpiä kysymyksiä kuin vain eettinen käytöksemme. Tietenkin eettinen elämä auttaa suuresti, ja se on välttämätön sellaiselle, joka haluaa tulla yhdeksi Jumalan kanssa, mennä takaisin Totuuteen tai tulla Buddhaksi. Nämä kaikki merkitsevät samaa: tulla yhdeksi kaiken suuren Lähteen kanssa.

Uskonto ainoastaan osoittaa kohti Totuutta, mutta meidän on löydettävä se elävän Mestarin avulla. Ilman todellista Mestaria emme edes ymmärrä uskontoa.

 

Uskonnon tuolla puolen

Buddhalaisuudessa ihmiset uskovat, että jos he palvovat Buddhaa, kumartavat Hänen patsastaan, polttavat suitsukkeita sekä uhraavat hieman hedelmiä ja kukkia, silloin he ovat turvassa ja löytävät turvapaikan Buddhasta. Minusta tuo on kaikkein väärin ymmärretyin käsitys, koska ei ole epäilystäkään siitä, että patsas edustaa menneisyyden Buddhaa, mutta ei nykyistä. Eikä menneisyyden Buddha voi auttaa meitä millään tavalla, paitsi että Hän on jättänyt jälkeensä teorioita, joita voimme seurata ja tutkia. Ja jotkut meistä menevät kirkkoon, saavat kasteen ja vähän kakkua, ja sitten ajattelemme olevamme turvassa helvetin tulelta! Olen kuitenkin iloinen siitä, että ihmiset tekevät niin, koska ainakin Totuuden symboliikkaa vaalitaan hyvin. Miksi olen iloinen? Koska se osoittaa, kuinka viattomia ihmiset ovat, kuinka herkästi uskovia, kuinka lapsenomaisia olemme. Olemme niin viattomia, niin puhdassydämisiä.

Olen siis iloinen, että buddhalaiset menevät temppeliin ja tarjoavat hedelmiä puisille patsaille, ja olen iloinen, että katoliset uskovaiset menevät kirkkoon ja toistavat ikivanhoja kokemuksia uskoen olevansa turvassa. Ainakin siinä tulee esille heidän puhtautensa ja viattomuutensa. Mutta puhtaus ja viattomuus eivät voi auttaa meitä paljoa tässä elämässä, jos emme näe Buddhaa tai koe Jumalaa omakohtaisesti. Aivan kuten joku olisi juuri asentanut puhelimen taloosi ilman kytkentää ja sanoisi sinulle, että puhelimesi on tuolla. Se näyttää samanlaiselta kuin muillakin, ja siinä kaikki. Mutta mitä tapahtuu? Puhut vain itsesi kanssa. Yhteyttä ei ole, eikä toinen osapuoli voi kuulla mitään. Jos uskomme, että puhumalla vain puhelimen toiseen päähän ilman että toinen osapuoli vastaa, asian olevan kunnossa, vaikka emme saa minkäänlaista vastausta Häneltä, silloin tämä on vieläkin viattomampaa.

Aikaisemmin olin yhtä viaton. Kävin joka päivä temppelissä tai kirkossa ja uskoin, että muuta ei tarvita. Mutta sitten myöhemmin vartuin ja oloni tuntui tyhjältä, ja ajattelin, että Jumala ei vastaa mihinkään, eikä välitä ollenkaan, vaikka kuinka purkaisin sydäntäni Hänelle. Buddha ei kuivaa kyyneleitäni eikä vastaa kaikkein vilpittömimpiin rukouksiini ja kysymyksiini. Hän vain istuu siellä ja hymyilee, joka päivä samanlaisena. Itkin, kumarsin ja heittäydyin Hänen jalkoihinsa, eikä Hän liikahtanut tuumankaan vertaa! Joten sitten turhauduin, ja sitten tulin vihaiseksi. Ajattelin, että kuinka voit olla niin epäkohtelias! Mutta se ei ollut Buddha, joka oli niin epäkohtelias, vaan minä itse olin niin lapsellinen.

Jonkin ajan kuluttua oivalsin, että ehkä kuollut Buddha ei voikaan auttaa minua paljoa ja minun olisi löydettävä elävä Buddha sisältäni. Siksi aloin etsiä Mestareita, menetelmiä ja todellista tietä löytääkseni valaistumisen, eikä vain kumartamista elottoman patsaan edessä. Eräänä päivänä löysin sen suuren kamppailun, kurinalaisuuden ja ponnistelujen jälkeen. Olen löytänyt sen, minkä Buddha oli löytänyt. Olen löytänyt saman, minkä Jeesus oli löytänyt, minkä Laotse, Konfutse, Platon ja Sokrates olivat löytäneet. Ja kaiken tämän haluan antaa teille ilman mitään ehtoja tai sitoumuksia. Kaikki on ilmaista, koska se, mitä olen löytänyt, on jo olemassa teillä. Se on teidän eikä minun. Ei ole niin, että minä antaisin teille jotakin. Autan teitä vain avaamaan sen, ja näytän teille, missä se on. Silloin löydätte onnellisuuden, ja kaikki surunne kaikkoavat. Aivan kuten Raamatussa sanotaan:

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa, niin teille annetaan kaikki tämäkin (Matt. 6:33).

Kaikki pyhät kirjoitukset korostavat, että löydettyämme valaistumisemme kaikki syntimme huuhtoutuvat pois. Se on aivan yhtä yksinkertaista kuin auringon näkyviin tuleminen ja kaiken pimeyden katoaminen.

Muuten meillä on sitä, mitä Raamatussa kutsutaan esi-isiemme synniksi tai mitä buddhalaisuudessa kutsutaan loputtomaksi karmaksi edellisistä elämistä, emmekä voi koskaan pestä sitä pois oman mielemme ponnistelujen avulla. Meidän ei tulisi tehdä sitä hyväntekeväisyydellä tai hyvillä teoilla yksistään tai kumartamalla Jeesuksen tai Buddhan patsasta. Meidän on tehtävä se oikealla tavalla, käyttämällä Jumalan Valoa, sisäsyntyistä Taivasta karkottamaan helvetin pimeys. Jeesus on myös sanonut: Joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Tämä tarkoittaa, että Hän ja me olemme tasavertaisia. Hän ei sanonut: ”Vain minä pystyn tekemään näitä ihmeitä. Te ette ikinä pysty siihen!” Ei, Hän sanoi: Mitä tahansa minä teen, tekin pystytte siihen. Tällainen asenne osoittaa suurta ennakkoluulottomuutta, ja myös Buddha on sanonut: Minusta on tullut Buddha, ja myös teistä tulee Buddha. Jos seuraamme oikeaa menetelmää, aivan kuten tieteellisessä menetelmässä, jokainen tekee saman asian ja saa samat tulokset.

Top