Select Page

Jeesus ja meditaatio

painting_enlighten

Puhunut Korkein Mestari Ching Hai

Tarkastelkaamme Jeesuksen elämää. Hän ei mennyt kirkkoon rukoilemaan, paitsi kun Hän meni sinne saarnaamaan tai heittämään rahanvaihtajat ulos tai nuhtelemaan pappeja. En ole lukenut mistään, että Hän olisi rukoillut kirkossa, joten mitä Hän teki? Hyvin luotettavien tutkimuslähteiden mukaan tiedämme, että Jeesus matkusti monissa maissa, erityisesti Intiassa ja Tiibetissä, ja Hän opiskeli monien eri koulukuntiin kuuluvien valaistuneiden Mestareiden parissa. Jos menet Intiaan ja etsit tosissasi Mestaria, löydät sellaisia joiden elämäntapa on meditatiivinen, ja he opettavat sinulle meditaatiota. Kaikki tuntemani Mestarit meditoivat, ja kuuluisimmat tiibetiläiset laamat tekevät myös niin, eri tavoilla.

Jos Jeesus siis vietti ainakin kymmenen vuotta Intiassa, on hyvin todennäköistä, että Hän tapasi tällaisia meditoivia Mestareita. Luultavasti aluksi hän kohtasi vähemmän voimakkaita Mestareita, jotka opettivat hänelle mantroja, joogaharjoituksia, kuinka suorittaa ihmetekoja kuten muuttaa vesi viiniksi jne. Todennäköisesti hän oppi näitä taitoja alkuaikoina, ennen kuin hän tapasi Himalajan niin kutsuttuja mietiskeleviä Mestareita. Mutta jopa noiden temppujen tekemiseksi sinun on opittava jonkinlaista meditaatiotekniikkaa, vaikka se olisi vain väliaikaista.

Kun Jeesus kohtasi näitä ihmisiä, Hänen on täytynyt oppia meditoimaan. Kuinka Hän muuten olisi voinut sulkeutua erämaahan neljäksikymmeneksi päiväksi ilman keskeytystä? Voisitko sinä mennä noin vain erämaahan neljäksikymmeneksi päiväksi yksinäsi? Se on mahdotonta, ellei sitä ole harjoitellut ja valmistautunut siihen. Esimerkiksi niitä varten, jotka harjoittavat meidän meditaatiotekniikkaamme, jota kutsumme Quan Yin -menetelmäksi, joka tarkoittaa sisäisen Äänen, ’Sanan’ tarkkailemista, joka mainitaan Raamatussa ja joka on Jumalan ääni, meillä on usein seitsemän päivän tai kuukauden kestävä retriitti. Meille tämä on aivan tavallista, mutta tavallisille ihmisille, jotka eivät harjoita tätä menetelmää, on mahdotonta istua paikallaan edes viittä minuuttia, viidestä päivästä puhumattakaan. Jos onnistut istumaan viisi minuuttia liikuttamatta kehoasi tai mieltäsi, silloin sinusta on jo tullut Mestari. Tiedämme siis, että Jeesus meni erämaahan neljäksikymmeneksi päiväksi mietiskelemään. Voimme myös päätellä, että Jeesus oli harjoittanut meditaatiotekniikoita, että Hän oli harjoittanut meditaatiota koko ajan. Ja tämä oli Hänen viimeinen retriittinsä, ennen kuin Hän alkoi opettaa Jumalan sanomaa.

Useimmat Mestarit toimivat tällä tavalla ennen lähtöään ulos maailmaan, ennen kuin he päättävät, ottavatko ristin kantaakseen vai eivät. Se on kuin viimeinen minuutti, kun kuulet herätyskellon äänen aamulla, viimeinen hetki nauttia vuoteen lämmöstä. Samalla tavoin useimmat Mestarit valaistumisensa jälkeen, kun he ovat tulleet tietoiseksi, että heille on annettu tehtävä olla aikansa profeetta tai Messias, he vetäytyvät retriittiin joksikin aikaa valmistautuakseen fyysisesti, mentaalisesti ja psyykkisesti kohtaamaan raskaan tehtävän ja kulkemaan pitkää tietä, jonka Jumala on heille osoittanut.

Top